BAD MUSIC JAZZ # 86

Amb la finalitat de reunir a músics de la comunitat afroamericana dels EUA vinculats als corrents més avantguardistes de l’art, i a idees polítiques revolucionàries, un grup d’artistes encapçalat pel pianista Muhal Richard Abrams va posar en marcha el 1965 l’Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM). Fundada a la ciutat de Chicago, la AACM és avui un referent indispensable per comprendre l’evolució del free-jazz i de tota la música negra experimental, en general. Músics com Lester Bowie, Anthony Braxton, Chico Freeman, Roscoe Mitchell, Nicole Mitchell, Henry Threadgill o Don Moye han pertanyut o pertanyen encara a la AACM. El bateria Jack Dejohnette va iniciar la seva carrera a recer l’entitat d’Illinois. El trompetista Wadada Leo Smith n’és encara un membre actiu. Ambdós actuen en pocs dies a la ciutat comtal, en el marc del Festival Internacional de Jazz de Barcelona. I amb aquesta excusa hem volgut oferir-vos un tast molt minúscul de l’art dels membres de l’AACM.
A Bad Music Jazz número 86 també escoltem les novetats de Tomàs Fosch Trio i de Bandenhorst / Butcher / Lytton, us suggerim unes quantes propostes pels dies vinents i acabem amb un clàssic de Sonny Stitt i Oscar Peterson Trio.

————————————————————————————-

(CAST) Con la finalidad de reunir a músicos de la comunidad afroamericana de EEUU vinculados a las corrientes más vanguardistas del arte, y a ideas políticas revolucionarias, un grupo de artistas encabezado por el pianista Muhal Richard Abrams puso en marcha en 1965 la Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM). Fundada en la ciudad de Chicago, la AACM es hoy una referencia imprescindible para comprender la evolución del free-jazz y de toda la música negra experimental, en general. Músicos como Lester Bowie, Anthony Braxton, Chico Freeman, Roscoe Mitchell, Nicole Mithell, Henry Threadgill o Don Moye han pertenecido o pertenecen aún a la AACM. El baterista Jack Dejohnette inició su carrera auspiciado por la entidad de Illinois. El trompetista Wadada Leo Smith es todavía un miembro activo de dicha institución. Ambos actúan en pocos días en la ciudad condal, en el marco del Festival Internacional de Jazz de Barcelona. Y bajo esta excusa hemos querido ofreceros una muy minúscula muestra del arte de los miembros de la AACM.
En Bad Music Jazz número 86 también escuchamos las novedades de Tomàs Fosch Trio y de Brandenhorst / Butcher / Lytton, os sugerimos unas cuantas propuestas para los próximos días y acabamos con un clásico de Sonny Stitt y Oscar Peterson Trio.

Tracklist:
-Agustí Martínez & Quicu Samsó, “Son importantes” —del disc Todos los sonidos... (Discordian Records, 2012).
-Tomàs Fosch, “Aloha Shirts” —del disc Lluç Jazz (Quadrant, 2013).
-Joachim Bandenhorst, John Butcher, Paul Lytton, “Nief Gerief” —del disc Nachtigall (Klein, 2013).
-Jack Dejohnette, “Slowdown” —del disc Special Edition (ECM, 2013).
-Muhal Richard Abrams, “The Infinite Flow” —del disc Afrisong (India Navigation, 1975).
-Fred Anderson, “Malachi’s Tune” —del disc Black Horn Long Gone (Southport, 2009).
-Tchavolo Smitch, “What A Difference A Day Make” —del disc Loutcha (Le Chant Du Monde, 2005).
-Liba Villavecchia, improvisació en directe durant el III Ciclo de Improvisación Sonora (2012)

I per acabar… “I Can’t Give You Anything But Love”, de Dorothy Fields i Jimmy McHugh, interpretat per Sonny Stitt i Oscar Peterson Trio al Sonny Stitt sits in with The Oscar Peterson Trio (Verve, 1991).

Agraïments: Quadrant Produccions, Nico Roig

Foto: Muhal Richard Abrams.

Bad Music Jazz és el programa de jazz de la factoria Bad Music, codirigit i copresentat per Olga Àbalos i Martí Farré. www.badmusicjazz.blogspot.com.es.