Això és un Drama! Acte Sisè: El fet escènic i el món audiovisual

Escrito por el 08/05/2017

Això és un Drama! és un programa sobre Arts Escèniques que s’emet des de l’Institut del Teatre. Està impulsat des del col·lectiu d’Instrumentistes i els Serveis culturals de l’Institut del Teatre amb la col·laboració de #scannerFM i el suport de la Fundació SGAE a Catalunya , Moritz, el Panoràmic, Fundació Romea, el TNC (Teatre Nacional de Catalunya), el Mercat de les Flors, el Teatre Lliure, Filmin i la Fundació Amical Wikimedia.

Conduït pel Bruno Sokolowicz i coordinat pel Rafel Plana.

Els músics del programa: Dúo Fàcil amb Abel Reyes, Marc Tarrida i Francesc Marginet amb els temes «Segon» i «Tietes».

Els continguts musicals del programa tenen el suport del Panoràmic, un espai on durant la temporada d’estiu es fan més de 30 concerts, cinema a la fresca…

————————————————-

Microdramatúrgia

Amb el suport de la Fundació SGAE

Autor: Àlex D. Capo
Títol: Fractals
Actors: Dafnis Balduz i Ignasi Gimeno

————————————————-

Tertúlia I

Ens acompanyen:

Enric Nolla, Dramaturg, periodista, professor i gestor cultural. Autor teatral i pedagog, Enric Nolla neix a Caracas amb cognom català i desenvolup la seva obra a Barcelona. Es forma com a dramaturg en els tallers de José Sanchis Sinisterra. Actualment és professor de dramatúrgia i escriptura teatral a l’Institut del Teatre de Barcelona. La seva obra ha estat traduïda al castellà, grec i l’alemany.

————————————————-

Tertúlia II i recomanacions

Seguim amb:

Jaume Ripoll, cofundador i director de filmin (plataforma digital de películes i sèries a la carta).

Pere Faura, ballarí i coreògraf

Recomanacions de lectura i d’audiovisuals sobre les diferències i coincidències, punts en comú i antagonismes entre les arts escèniques amb finalitat purament estètica i les arts escèniques aplicades

Tria a càrrec de la Rosa Isard, de la Biblioteca del MAE, Museu de les Arts Escèniques.

Quatre recomanacions de lectura

Cómo piensan los artistas: entrevistas, de Fietta Jarque. Editorial Fondo de Cultura económica, 2015.
L’escriptora i periodista cultural Fietta Jarque radiografia l’Art contemporani, i les seves aplicacions, amb un recull d’ entrevistes realitzades per ella mateixa a 51 creadors: sobretot artistes visuals (pintors, dissenyadors, fotògrafs, escultors), i del món de la performance, com Marina Abramovic i Bill Viola.
Enllaç al catàleg.

Art in movement: el arte para el cambio social en Uganda, d’ Ana Palacios. La Fábrica, 2015.
La fotoperiodista Ana Palacios, reflectéix en aquest llibre que té format d’àlbum, la tasca que l’ONG ” In Movement: Art for social change”, realitza a Uganda a través dels retrats i testimonis d’uns joves dels suburbis de Kampala.
L’ONG In Movement utilitza les classes de dansa, circ, teatre, arts plàstiques com els graffiti i la música, per millorar l’autoestima i creativitat d’aquests joves. Per excloure’ls del món de les drogues i la delinqüència.
Enllaç al catàleg.

Teatro del oprimido, d’Augusto Boal. Alba editorial, 2009
Text de referència del teatre social.
Augusto Boal, ( Rio de Janeiro 1931-2009) és el Creador del teatre de l’oprimit, un corrent que va revol·lucionar la tècnica i pedagogia teatral de la segona meïtat del segle XX. Convertint cada representació teatral en una eina d’autoconeixement i de transformació social.
Enllaç al catàleg.

Qué es danza/movimiento terapia: el cuerpo en danza, de Maralia Reca. Lumen, 2005.
Guia d’iniciació a La Dansa/moviment teràpia, una tècnica que pretén harmonitzar el cos i la ment. I resoldre, a través del ball i el moviment, conflictes emocionals o psicològics que tenim bloquejats.
Enllaç al catàleg.

Tres recomanacions d’audiovisuals

DVD César debe morir. Dirigida per Paolo i Vittorio Taviani. 2013.
La presó de Rebbibia (Roma) organitza cada any un taller de teatre pels presos. Els reclusos reben classes d’interpretació i al final del taller, representen l’obra al públic exterior que els vulgui anar a veure. Aquesta película ens descriu tot aquest procés: els preparatius d’aquest taller, la Tria dels actors protagonistes, els assaigs en el recinte de la presó de l’obra que representaran, que és Julio César de Shakespeare, i finalment la representació a l’escenari.
Però per damunt de tot, i encara que sigui amb pinzellades, ens descriu com és la vida habitual en aquesta presó i de quina forma el taller de teatre afecta la rutina i l’escala de valor dels actors.
Enllaç al catàleg.

DVD Absolute Wilson. Dirigida per Katharina Otto-Bernstein. 2007.
Una pel.lícula documental que repassa la biografia i l’obra del director, escènograf, actor i dramaturg nordamericà, Robert Wilson. L’autor d’èxits com Einstein a la platja, amb música de Philip Glass.
El documental s’atura molt especialment en les experiències de Robert Wilson amb nois amb dificultats molt greus d’aprenentatge, i que en alguns casos havia incorporat en els seus muntatges teatrals, constatant el poder transformador de la creativitat.
Enllaç al catàleg

DVD A la velocidad de las mariposas: biciclown, el documental. Directors: Fidel Peña i David Tugués. 2009.
Documental, que narra el periple del “biciclown” Álvaro Neil per Àfrica. Es tracta d’un advocat asturià, amb vocació de a clown. Fa més de 15 anys va decidir deixar la seva feina a una notaria de Madrid, i donar la volta al món en bicicleta, amb l’objectiu de portar el seu show de clown a racons perduts on no hi arriba mai cap espectacle.
El seu projecte porta el nom de M.O.S.A.W. (Miles Of Smiles Around the World)
Enllaç al catàleg


Opiniones

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.Los campos obligatorios están marcados con *


Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.


Canción actual

Title

Artist