RITMES, VIGÍLIES I SONS #12_ SILENT SERVANT
Escrito por Xavi Rodríguez el 11/10/2024
Dotzè programa de RITMES, VIGÍLIES i SONS. Aquest cop dedicat a un col·lectiu de culte (Sandwell District) i a una trista desaparició (Juan Mendez aka Silent servant).
Després de la seva dissolució el 2012, reapareixen a l’escena el 2023. Reedició en triple vinil de Feed Foward, el seu icònic treball del 2010, amb una remasterització i alguna novetat. I, oh sorpresa, al novembre del 2023 apareixen al MIRA 2023, en una sessió que, no va defraudar ningú dels que estàvem allí. Dos mesos després ens arribava la trista notícia de la mort de Silent Servant, la seva dona Simon Ling i el seu amic Luis Vásquez, líder del grup de post-punk Soft Moon. El 18 de gener del 2024 a causa d’una sobre dosis de Fentanilo.
Segons l’atestat de la policia: “Vásquez. Ling i Méndez van ser trobats inconscients en una casa a Silver Lake, un veïnat de Los Angeles i van ser declarats morts al lloc. Es va determinar que la causa de la mort va ser una intoxicació aguda per fentanil, un opioide sintètic que és entre 50 i 100 vegades més potent que la morfina. El fentanil sovint es barreja amb altres drogues, com heroïna o cocaïna, sense que el consumidor en sigui conscient, cosa que augmenta el risc de sobredosi.”
Punt i final.
Silent Servant va revolucionar, i evolucionar, una de les etapes més importants del techno de principis del segle XXI amb el projecte Sandwell District al costat dels productors Regis, Female i Function. Després de la dissolució de Sandwell District l’any del 2011, es converteix en un grup de culte, per una banda com a conseqüència de la qualitat que varen produir i per altra per la dificultat de seguir la seva pista i saber amb exactitud qui feia que en aquest col·lectiu.
Posteriorment Silent Servant va llançar el segell Jealous God amb Regis i James Ruskin, on van signar artistes com Broken English Club, Varg, Phase Fatale, Alessandro Adriani i Black Merlin, entre d’altres.
Durant la seva carrera, Silent Servant va seguit molt actiu i va publicar música en segells com Cititrax, Història i Violència, Mote-Evolver, BITE, Semantica Records, Modularz, Hospital Productions i evidentment el més conegut de tots Jealous God. El seu darrer treball registrat fou l’EP d’In Memoriam de 2023, publicat a través del segell Tresor.
Juan Méndez també era un gran admirador del post punk, de la música new wave, del minimal synth i de la música industrial, gèneres que tocava regularment al seu programa mensual de NTS Radio i en alguns Dj sets en festes més petites a diferència dels grans clubs, on ofereixen el seu repertori de música techno. La seva activitat no es va arribar a aturar mai, bé com a remesclador, DJ o en altres projectes que demostraven la seva devoció per aquests estils.
Es va declarar admirador de la música de Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle, D.A.F., Einstürzende Neubauten, Colin Newman de Wire i Drexciya com a màxims referents, a més que en la seva adolescència va ser un gran fanàtic de The Smiths.
Sandwell District, gràcies al seu treball, disciplina i visió van aconseguir que el techno fes uns alt de qualitat important, amb la incorporació de patrons melòdics sublims i ritmes atemporals, tant en la seva besant com a productors així com al seu pas pels clubs més grans del món com Berghain i Tresor.
Difícils de definir, varen ser un segell discogràfic, col·lectiu multinacional de DJs i productors de techno que va operar entre 2002 i 2011. El seu so ha tingut una gran influència en les següents generacions de músics techno, i varen estar uns dels pioners en el canvi de paradigma que el techno mundial té a principis dels anys 2000.
Quan el col·lectiu va anunciar la seva «mort gloriosa» el 2012, la revista American Billboard va escriure que «la influència de Sandwell District en el techno underground difícilment es pot exagerar».
Sandwell District es va establir com a segell discogràfic l’any 2002 per Regis (Karl O’Connor) i Female (Peter Sutton) com a extensió del seu segell Downwards Records, que havia estat fonamental per donar forma al so de Birmingham del techno a principis dels anys noranta. Posteriorment, és liderat per Femnale i Regis (David Sumner i Karl O’Connor), els quals es converteixen ràpidament en dues figures llegendàries en els circuits undreground, ja que ells mateixos alimentaven aquesta llegenda, operant sense seu física, pàgina web o Myspace, només un fax. Rigor i secretisme.
El segell va reviure el 2004 i a partir del 2005 fa un salt de continent incorporant l’aportació artística de Function (David Sumner) de Nova York i el de Silent Servant (Juan Mendez) de Los Angeles que a través d’un gran nombre de fidels seguidors expandeixen el segell en els ambients undergound de gairebé tots els epicentres de la música electrònica mundial.
Inicialment comencen publicant treballs amb les seves pròpies identitats, però a mesura que creixia l’èxit del segell, es van veure cada cop més com una entitat col·lectiva, llançant temes i àlbums de manera anònima sota el paraigua del col·lectiu en part en revolta contra la cultura dels DJs estrella de l’època, cada cop més orientada a les celebritats. Aquest procés que va culminar amb el seu àlbum coral Feed Forward, tota una referència per al gènere, publicat el 2010 i que com hem dit anteriorment s’ha reeditat aquest 2023.
El seu estil, volgudament fred, obscur i precís, hipnòtic i cadent, fa que entris en la seva escolta i que les seves sessions es converteixin en autèntiques experiències per deixar-se hipnotitzar, principalment amb línies de baixos molt potents. La seva proposta entronca amb el post-punk, l’industrial, i l’avantguarda, amb una imatge i posicionament volgudament proper a les ombres. Textures de radiografies, fotos en blanc i negre, aiguaforts, i els sons amb bruxisme. Estètica, ètica i composicions underground des d’un Birmingham que ens converteix en punt de referència del techno, angles (i mundial).
Fins aquí aquesta nova proposta de RViS, amb un programa agredolç, amb una sessió que recull exclusivament temes d’aquesta reedició de Feed Foward amb tota l’esplendor d’aquest treball i que projecta les ombres com a un reconegut comiat d’un grup de senyors que segurament són els més m’ha fet gaudir en una pista de ball.
Descansi en Pau.
TRACKLIST
Feed Foward – 07/2023 – The Point Of Departure Recording Company
- Grey Cut Out (Version)
- Untitled (Regis Edit) – Silent Servant
- Speed and sound
- Hunting Lodge (Live)
- Immolare- Silent Servant
- Untitled – Silent Servant
- A2 – Function
- Falling the same way
- Speed + Sound (Endless)
- B1 – Silent Servant